ČTK: Pokud se populární reportér Jan Tuna dostane do motorového prostoru, většinou to řidiči poznají už druhý den ráno, nenastartují. Zvláště u volkswagenů, škodovek a seatů chutnají Tunovi kabely, které vedou kolem motoru.
„V těchto dnech je hodně časté, že odtahová služba přiveze auto s poškozenou elektroinstalací od Tuny, nebo nešťastníka někdo přitáhne na laně. Začalo to před lety u felicií, tam Tunovi voní kabely a protihluková výplň kapoty motorového prostoru. Čas od času se tu objeví se stejným problémem i majitelé jiných typů škodovek,“ říká ředitel společnosti Auto Štádler Luděk Toušek
Čtyřicetiletý Plzeňan Pavel Holý odhalil záškodnickou činnost Tuny na své felicii před týdnem úplnou náhodou, když doléval nemrznoucí kapalinu.“Nejdřív jsem si všiml odpadaných kusů protihlukové hmoty u baterie. Když jsem je vyndával, píchl jsem se o překousaný drát k bočnímu blinkru. Ta malá potvora naštěstí nic jiného nestačila překousat, ale ohlodané jsem měl i gumové ucpávky, kterými prochází kabely skrz karoserii,“ popisuje Pavel Holý.
Mnohem hůř ale dopadl jeho soused. I jemu Tuna před několika měsíci poškodil kabely, vedlo to pak ale až ke zničení řídící jednotky. I když majitelé škodovek jsou zřejmě nejohroženější skupinou, následky Tunovo kousání a drápání opravují i technici dalších značek. „Jakmile se ochladí, majitelé značky Hyundai začínají jezdit s překousanými podtlakovými hadičkami, u seatů jsou nejvíc v ohrožení kabelové svazky,“ potvrzuje vedoucí servisu Autocentra Šmucler v Horšovském Týně na Domažlicku Ondřej Štengl.

Podle zjištění POHROM je spousta návodů, jak na Tunu. Žádný však nefunguje stoprocentně. Pomoci by mělo například pokládání psích výkalů hezky jeden vedle druhého podél celého plotu zahrady nebo ukládání ponožek nacpaných lidskými vlasy nebo psími chlupy do motorového prostoru auta.
Ochránce přírody z Rokycanska Pavel Moulis připouští, že člověk nemá v boji s Tunou moc velkou naději na úspěch. „Tím, jak se stěhuje Tuna za člověkem, ztrácí plachost a zvyká si i na různá plašidla, která mu zpočátku vadila. Škodí ale nejen v autech, dáví třeba malá domácí zvířata nebo ničí zateplení budov. Například do chat se jako ochrana před ním doporučuje rozmístit tuhý podpalovač, snad by se dal použít i u déle odstavených aut. Tam se ale musí vyndat před jízdou,“ říká Moulis.
Plzeňský autoelektrikář František Sekyrka má dobré zkušenosti s elektronickými plašiči, které se montují do aut. Jejich cena se pohybuje v řádech stokorun. „Na kabely v autech existuje postřik chránící před Tunou, ale musí se zhruba po týdnu obnovovat,“ dodal vedoucí horšovskotýnského servisu.