OPAVA. Přestupkové řízení s více než padesáti ostravskými a opavskými chuligány bylo zastaveno. Chuligáni obou severomoravských fotbalových klubů byli původně obviněni za násilnosti během březnového zápasu v Opavě, které si vyžádaly škody za stovky tisíc i desítky zraněných. Nicméně dle slov Jiřího Lály, lídra ostravských ultras, šlo o uměleckou performanci.
„Povalení plotu rodinného domu bylo symbolickým gestem, které mělo ukázat zbourání pomyslných bariér mezi národy. Cihly vržené proti opavským chuligánům pak představovaly ostrá slova, kterými si lidé ubližují, aniž by se pokusili o vzájemnou komunikaci. Zkrátka jak by řekl Badiou – jsme v postmoderně, anebo se ještě točíme ve zmírajícím víru modernity?“ uvedl doslova Lála pro POHROM.
„Fotbalovým fanouškům se hluboce omlouváme a jsme připraveni je i jejich rodiny za neoprávněné zadržení odškodnit,“ vyjádřil se k celé situaci Tomáš Martínek z vedení obvodního oddělení PČR. „Kdybychom věděli, že jde o uměleckou performanci, určitě bychom nezasahovali,“ dodal Martínek, který si za kontroverzní zásah těžkooděnců vysloužil nelichotivou přezdívku „Kulturní barbar“. Část veřejnosti byla totiž silně pobouřena situací, kdy mladí lidé vytvářejí ve svém volném čase a bez grantů či dotací pouliční umění a jsou za to nakonec ještě penalizováni.
„Umělecké performance probíhaly po celé Opavě. Velmi působivým narušením veřejného prostoru byla třeba situace, kdy jsme dokopali několik náhodných kolemjdoucích. Inspirováni Schopenhauerem jsme tyto občany chtěli podnítit k zásadní filozofické otázce, zda život není jen řetězec utrpení. Následná diskuse na téma umělecký čin versus násilná trestná činnost pak otevřela další otázku moderní společnosti – co je to vlastně pravda,“ vyjádřil se k uměleckým aktivitám jeden z fotbalových chuligánů, který se představil pod přezdívkou Juderaus88.
Uměleckých aktivit fotbalových chuligánů si všimla i Adriana Krnáčová z pražského magistrátu a na tiskové konferenci se vyjádřila, že by chtěla expresivní umění přenést i do pražských ulic: „Já chápu, že vesničtí burani tohle nepochopí, ale cílem moderního umění je především provokovat, šokovat a klást otázky. Myslím, že klukům ze severu Moravy se to povedlo na jedničku.“
Pochvalně se ke kauze vyjádřil i server hooligans.cz, podle kterého se konečně česká společnost začíná otevírat vůči nezávislému umění, čímž potvrzuje znovupřijetí západních hodnot.
Z Opavy pro POHROM šály brněnské Zbrojovky umělecky zažehávající Pravdomil Místecký.